Appropå Påsken..

Är det bara jag som tycker att påskkärrningar är väldans överskattat? Börjar bli lite halloween stämning över påsken med en massa ungar som kommer och knackar på och säger ”Bus & Godis”. Jag brukade de få gångar jag var ute låta vederbörande välja mellan bus eller godis och inte ta allt godis och slänga ägg på huset. Men, allt har sin charm och jag gissar att vi får stå ut. Det är ju bara en vecka. En vecka går frt när man har ett prov därefter. Inte sant? Gud, vad muntert jag skriver, jag gillar det!

HA EN JÄTTEGLAD PÅSK!!

Nils

4 svar to “Appropå Påsken..”

  1. Kachina Says:

    Ursäkta om en gammal gubbe tränger sig på, men jag är faktiskt nyfiken på hur dagens ungdom ser på det här med påsk-kärringar. På 40-talet klädde både små pojkar och flickor ut sig till påskkärringar. Det är för mig ursvenskt, lika ursvenskt som midsommar.

    Haloween är något de firar i Amerika. De senaste åren har detta kommit hit medan vår påsk mer och mer försvunnit. Frågan är, har vi ingen egen identitet av värde, värd att vårda. Måste vi bli Amerika-kopior? Hur är det för dig. Vilket stämmer bäst för dig och bilden av Sverige. Påsk-kärringar eller Haloween?

  2. Lennug Says:

    Slin, ”bus eller godis” ÄR ju faktiskt en halloweentradition…

  3. Camilla Says:

    Håller med Kachinas inlägg.
    För mig är det en ur svensk tradition (alla i min släkt bakåt i tiden som jag vet har gått påskkärring på skär torsdagen då de var små) som hör till de mindre barnen. Visst är det charmigt då barnen försöker likna den äldre generationen 😉 och skänker påskkort till alla som uppskattar deras besök.

    Glad Påsk!

  4. Niklas Says:

    Nu för tiden kommer det ju påskärringar alla dagar i påskhelgen! Missade de flyget till Blåkulla tro? 😉

Kommentera

