Här igen.

Tjena!

Har varit borta i två veckor nu, i Etiopien, utan att säga till er, jag vet. Men nu är jag tillbaks och lika glad (?) som alltid. Vad jag gjorde i Etiopien? Jo, vi var runt i lite olika städer samt ute i en camp flera nätter o sov i tält 😉 . Friade millenium för andra gången i mitt liv (Inte många som gjort det). Etiopien har nämligen 13 månader per år så de har hamnat efter lite i tideräkningen och firade därför nyligen millenium.

Men nog om det, jag behöver nämligen er hjälp. Ska starta en liten debatt här hade jag tänkt, jag vill nämligen veta vad ni tycker om övervakning på stan, kameror etc. Håller på att göra ett stort skolarbete och jag vill gärna väva in era åsikter i det. Vore jättebra om ni sa vad ni tyckte. Ska försöka svara på så mycket som möjligt och läsa allt.

Tack på förhand

Neiru

7 svar to “Här igen.”

  1. Mumkin Says:

    Jag vill inte att det ska vara kameror på stan. Har du sett filmen där Will Smith jagas runt i staden och alla kamerorna som egentligen var tänkt att skydda medborgarna istället används av elaka krafter att spåra hans minsta rörelse. Med tanke på hackers och annat vore det en omöjlig uppgift att förhindra något sådant. Jag har glömt vad filmen heter. Jag tror att om man vill ha ett vänligt och trevligt samhälle det till mer medborgarkurage inte fler kameror. Lycka till med skolarbetet!

  2. Nicklas Says:

    Jag är tudelad till detta med övervakningskamror. Visserligen så var det ju bra att det fanns övervakningskamror på NK som fångade Anna Lindhs mördare på bild och visst kan det vara bra att ha kamror uppsatta i parker som kan fånga eventuella våldtäktsmän på bild etc men man måste hela tiden fundera över om hur mycket man kan kränka den personliga integriteten anser jag.

    Det sägs ju att de flesta fall av kvinnofridsbrott sker i hemmet, är det då rimligt att sätta upp kamror i alla svenska hem? Jag är minst sagt tveksam till det…. Visserligen skriver du i din frågeställning att detta handlar om kameraövervakning på stan men detta är ändå en intressant aspekt att fundera över.

    MVH

  3. Josef Boberg Says:

    Hejsan,

    Apropå övervakningskameror så rekommenderar jag läsning av boken ”Kallocain” av Karin Boye. Boken finns aldeles säkert på bibliotek med lite storlek. Hon skrev 1940 om hur det de facto o hög grad är i dags dato – i mitt kära fosterland Sverige, tyvärr…

    Ha det… 🙂
    vännen Josef

  4. Fredde Says:

    Tjenix!

    Höll på att säga vad är det du vill veta angående kamrorna? Har själv arbetat med att få in bevakning till taxi bilar i sverige och har även sålt och installerat en hel del kamror i detta avlånga land! Hör av dig så får du svar!

    // Fredde

  5. Linus Söderman Says:

    Hej Nils

    Många kan säker tycka att kameror på staden är av ondo. Men ta till exempel London som har mer kameraövervakning än någon annan stad i världen. Deras statistik jämförelsevis innan det systemet infördes är av världsklass. Brottsligheten har sjunkit med många procent.
    Man kan iofs propagera för att medborgarna ska ta sitt ansvar etc etc. Men att jobbet ska bli gjort kan inte skjutas över på dessa, utan på polismakten.

    Här har du en bra länk om ditt arbete
    http://www.epic.org/privacy/surveillance/spotlight/0505/

  6. Marianne Wikman Says:

    Hej!

    Det är kanske för sent att komma med en kommentar om övervakningskameror men jag gör det ändå. Jag har känt mig kluven, inte för att jag har problem med att själv bli sedd men ändå känt att det är uttryck för någon slags kollektiv paranoia.

    Idag tar jag del av nyheten att en pedofil blivit gripen i Thailand med hjälp av modern datateknik för att bearbeta foto och övervakningskameror. Den nyheten bröt udden av mitt motstånd. Tack gode Gud för att modern teknik kan stoppa en man som så grovt kränkt barn.

  7. Marianne Wikman Says:

    Låt mig lägga till att det vore en olycklig fälla att falla i om vi tror att övervakningskameror är den enda lösningen på våld och brottslighet. Jag tror att vi också behöver civilkurage hos människor och arbete med attityder, typ den aktion som nu pågår för att manifestera mot våld mellan ungdomar.

Kommentera

