Tja, varför inte…

…skriva lite till? Det skulle behövas nu. Jag kom på att jag kanske inte behöver skriva så ofta, det kanske vlir lite mer spännande då när jag bara skriver ibland? Tja, vi får se.

Jag får inleda med ett ganska tråkigt besked: en av mina skolkamrater, Gabriel Lindström avled nyss i en aggressiv hjärnhinneinflammation. Sexton år gammal. Trist när sådana saker händer.

Fast det är onödigt att haka upp sig på allt det trista och inte se på det goda i livet. En sak som jag njuter av i nuläget är, tro det eller ej, skolan. Tempot har saktat ner lite nu när de flesta ”slutprover” i kurserna är klara. Nu finns det mer tid att ha roligt med kompisar i och efter skolan. Lärarna verkar också vara lite snällare (de flesta). Ta idag till exempel: Vi satt hela samhällslektionen och pratade med vår lärare. Jag menar inte sådant vardagligt prat som man drar igenom på en kvart med en kompis man inte träffat på länge, utan vanligt prat om ämnet samhälle. Sedan var vi tvunga att göra något lite mera meningsfullt och diskutera lite till.

Jag kom just hem från Kinateatern, där jag har sett Henrik Schyfferts ”The 90s – ett försvarstal” och jag passar på att rekommendera det till andra som har funderat på att se den. Mycket roligt ;P

Kommer inte på något annat särskligt spännande just nu, det kanske kommer mera sedan.

Neiru

3 svar to “Tja, varför inte…”

  1. Arash Says:

    Nils, nils..som man har väntat på detta ögonblick..haha nejdå, men uppdatera oftare så kan man liksom ”följa” bloggen =D

    Allt gott.

  2. Josef Boberg Says:

    GooodDag Nils,

    Din information ovan: ”Jag får inleda med ett ganska tråkigt besked: en av mina skolkamrater, Gabriel Lindström avled nyss i en aggressiv hjärnhinneinflammation. Sexton år gammal. Trist när sådana saker händer.” – slut citat.

    Min spontana fråga blir: ”Var han en ”flitig” mobiltelefonanvändare ?

    Ha det… 🙂 /Josef

  3. Josef Boberg Says:

    GooodKvällst Nils,

    Igår kommenterade jag på http://carlbildt.wordpress.com/2008/05/28/nu-drar-det-igang/#comment-45390 och http://carlbildt.wordpress.com/2008/05/28/nu-drar-det-igang/#comment-45447 om det här med hälsoförstörande IT-smog – och då särskilt avseende mobiltelefoner.

    Det fick jag såväl ris http://carlbildt.wordpress.com/2008/05/28/nu-drar-det-igang/#comment-45480 som ros för av andra kommentatorer – men så är det ju alltid. Dock – jag har lärt mig av bl a Ditt valspråk här: ”Det finns något i allt” – så jag läser och begrundar bådadera. Avseende riset i det här fallet – så hittade jag inget ”matnyttigt” den här gången. Med andra ord sagt så var ”riset” bara sådant som de vederbörande hade hört någon annan MainStreamat ”rabbla” därföre = ingenting av åt hållet egna gjorda erfarenheter, tyvärr tyvärr…

    Mina gjorda erfarenheter om mobiler.
    Jag är utbildad sjöingenjör och har sysslat med teknik under hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har också installationsbehörighet för el- och teleanläggningar. 1984 initierade jag utvecklingsföretaget A-SANDWICH AB. Jag var delägare i företaget (20 %) och tillika företagets vd 1984-91.

    1989 skaffade jag mig en Ericsson mobil – som då kostade företaget ca 22 000 kr. Då jag bodde i Laholm – och företagets säte och fabriksanläggning fanns i Sundsvall – så var det mycket flygpendlande däremellan under de här ca 6 åren. Mobilen var därför en ”gudagåva” för mig – genom att jag därmed kunde avverka massor med telefonarbete under mina resor också.

    Redan i begynnelsen av min mobiltid så upplevde jag att min hjärna mer eller mindre ”kokte” + att huden vid mobilörat blev åt hållet rödaktig – när jag pratade en längre stund i den här mobilen. Dock – därtill fick jag efter något år en subtil = odefinierbar känsla av att jag var inne i någon form av personlig ”fördumningsprocess”. Strulsaker och strulting som hade lösts tidigare utan svårigheter – blev mera och mera åt hållet olösliga problem. Ett år senare – p g a bl a min personliga ”fördumningsprocess” – så gick företaget i konkurs – tack och lov skulle jag nu vilja säga.

    Varför ?

    Tja – ett eller annat år till med den mobilen i örat – så hade nog min biologiska ElektroKemiska hjärnDator varit helt körd, troligast… Nu blev jag i och med konkursen mobilfri fram till slutet på 90-talet. Dock – när jag då skaffade mobil igen – så hade jag tagit reda på massor om vad en mobil direkt an en för IT-smog hypersensibel hjärnDator är för någonting – och vad det kan ställa till med hälsomässigt. Med andra ord så har jag tillämpad de följande tipsen – och har därför själv ej upplevt att min 1989 påbörjade ”mobilfördumningsprocess” har vidareutvecklats nämnvärt. Men i o f s så kan det ju finnas delade meningar om det också, kanske…

    1. Använd mobilen så lite som möjligt

    2. Bär mobilen i en bröstficka – ifall Du måste ha den kroppsnära. Bäckenområdet är känsligare för IT-smog – än vad bröstområdet är

    3. Använd alltid trådbunden hörsnäcka (helst med stetoskopöverföring de sista två decimetrarna) – och håll om möjligt mobilen snett uppåt på en armslängd avstånd ifrån kroppen – när Du babblar i den trådbundna hörsnäckans mikrofon

    4. Ifall Du använder mobilen direkt an örat – se då till att ej hålla fingrarna över den övre delen av mobilen – för där sitter mottagar- och sändningsantennen.

    Skärmar Du den – så drar mobilen helt automatiskt på flera gånger mera sändnings”strålning” direkt in i hjärnDatorn – än om Du bara håller om mobilens nederdel. – sluttipsat.

    Rätt enkla medel för att i högst betydande grad minska de för barnen och tonåringarna bokstavligt talat LivsFarliga strålningsenergierna ifrån mobiltelefoner.

    Tänkte bara – med tanke på Din kompis tragiska öde – att det måhända kan finnas något i detta för Dig att ta Dig en funderar över, kanske…

    Ha det… 🙂 /önskar barn- och tonåringsvärnar-vännen Josef

Kommentera

